کد خبر: ۵۴۱۵
۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

ذهن خلاق در نقاشی

صبا صفری می‌گوید: یکی از معلمانمان می‌گفت هرچه به ذهنمان می‌رسد، نقاشی کنیم. من هم هرچیزی را که دوست داشتم، می‌کشیدم.

معلم با دقت به نقاشی‌هایی که شاگردانش کشیده‌اند، نگاه می‌کند. تقریبا همه آثار مشابه و در یک سطح‌اند، اما بین آن‌ها یکی با بقیه فرق می‌کند. آن نقاشی به‌عنوان نمونه برتر انتخاب می‌شود و صبا صفری، رتبه اول مسابقات طراحی مدرسه را به دست می‌آورد. این موفقیت آغازی برای پیشرفت‌های بعدی صبا در عرصه هنر می‌شود.

نقاش برتر مدرسه

صبا صفری متولد سال‌۱۳۹۲ است. او کشیدن نقاشی را به‌صورت جدی از چهارسالگی شروع کرد. صبا می‌گوید: طراحی را نزد استادم آذر انورحسینی، از معلمان با سابقه نقاشی کودک، شروع کردم. این استاد شاگردانش را آزاد می‌گذاشت و کسی را مجبور به یادگرفتن سبک خاصی نمی‌کرد. او به ما می‌گفت هرچه را که به ذهنمان می‌رسد، نقاشی کنیم. من هم هرچیزی را که دوست داشتم، می‌کشیدم. این‌طوری احساس راحتی بیشتری می‌کردم.

اولین‌بار وقتی کلاس دوم بود، به‌خاطر نقاشی زیبایی که از طبیعت کشیده بود، در مدسه رتبه اول را کسب کرد و از او تقدیر شد. او در توضیح این ماجرا می‌گوید: من منظره‌ای از طبیعت شهری را انتخاب کردم. زمان تحویل او باور نکرد و پرسید آن را به‌تنهایی کشیده‌ام یا با کمک پدر و مادرم.

با اینکه برایش توضیح دادم خودم کشیده‌ام، باور نکرد و از من خواست که دوباره نقاشی بکشم. همان طبیعت و فضا را دوباره در کلاس و پیش چشم معلمم کشیدم. آن وقت بود که رتبه برتر مسابقات نقاشی مدرسه را به دست آوردم.

صبا به‌عنوان یکی از شاگردان با‌استعداد آموزشگاه، تجربه حضور در چند‌گالری و مسابقه بین‌المللی طراحی را نیز داشته است. او می‌گوید: از هشت‌سالگی به‌صورت افتخاری و غیررسمی در گالری‌ها و نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده‌ام. در همان زمان برای برخی از بازدیدکنندگان باورکردنی نبود که این نقاشی‌ها را کودکی کم‌سن‌و‌سال کشیده باشد.

او سال‌۲۰۲۰ در مسابقه طراحی که توسط مجتمع هنری لندن وابسته به موزه هنر انگلستان برگزار شده بود، شرکت کرد؛ اثرم را کشیدم و با پست به محل مسابقات فرستادم. موضوع طرح‌ها آزاد بود. نقاشی من مورد‌توجه داوران قرارگرفت و توانست دیپلم افتخار را دریافت کند.

بعد از این اتفاق به‌صورت آزاد در چند مسابقه بین‌المللی طراحی در کشور‌های روسیه و جمهوری چک شرکت کردم. در آنجا نیز آثارم توسط داوران تأیید شد و مورد تشویق قرار گرفت و حتی رتبه هم به دست آوردم، اما، چون به‌صورت آزاد شرکت کرده بودم و زیر‌مجموعه کانون فکری کودکان و نوجوان قرار نداشتم، این مقام را به من ندادند.


کشیدن چهره شخصیت‌های کتاب

صفری به مصورکردن داستان‌ها به‌ویژه کتاب‌های درسی علاقه بسیار دارد و در این‌باره نیز فعالیت‌هایی انجام داده است. او می‌گوید: دو سال پیش برای آموزش زبان انگلیسی ثبت نام کرده بودم. زمانی‌که مطالب کتاب انگلیسی را می‌خواندم، براساس برداشتی که در ذهنم داشتم، چهره شخصیت‌ها را ترسیم می‌کردم.

یک روز معلم زبان به‌صورت اتفاقی این طرح‌ها را دید؛ او خوشحال شد و از من خواست که تعدادی از طرح‌هایم را برای یکی از انتشاراتی‌های کودک بفرستم. این کار را انجام دادم و خوشبختانه آن‌ها نیز خوششان آمد و تشویقم کردند؛ بناست از طرح‌هایم در چاپ کتاب استفاده کنند.

ارسال نظر